Thursday, March 1, 2007

Tja...

Ungeren blir!
Vi minns Ryesgade

Då jag börjar framstå som en bokmal här så tänkte jag visa lite bilder från mina samlingar samt från Ljusdals kommunbibliotek.

En bok jag lånade idag
Lite saker från mina samlingar
Detta är svensk pulp. Mycket trevliga men säkert inte så litterärt bra.

Jag har nu läst ut Vi faller, Pär Östling.
Boken var bra. Den utspelar sig i Hälsingland, vilket inte gjorde det sämre. Trots att den är rätt dyster, så har den varm ton i skildringen av landsbygden och dess folk. Eller så är det jag som tolkar det så pga av att den gammeldags bonderromantiken, romantiserandet av det föregångna och det lite efterblivna saknas. Moderna saker finns det mycket av i den. Och det visar ju upp en mer rättvis bild av landbygden är den man ofta får av kulturfolk, som i regel är tossigt förälskade i sina städer. Även individerna är just individer och inte bara "bönder".

Idag var jag på en rekryteringsdag på arbetsförmedlingen i Hudiksvall. En upplevelse, det var inte så många företag närvarande, men oväntat många ändå och några visade dessutom intresse för CNC-operatörer och ev även kroppsarbetare, vägbygge. Så det skall sökas jobb.

2 comments:

lisa said...

Åh vägbygge... När jag var liten ville jag väldigt gärna bli asfaltsläggare. Kan inte du prova och säga om det är kul?

johanna said...

Eller hur? Asfaltsläggande verkar roligt. Framför allt tror jag att det är den stora ångvälten som lockar..