Monday, February 12, 2007

Ännu en trött dag

Idag så hittades ett fel på Golfen, tomgångsskruven var borta, satte dit en M4a.

Inatt så gick en propp, vilket var en smula jobbigt. Att behöva gå upp mitt i natten för att få värme i sovrummet.

Mitt evighetsprojekt
Slaget om Warszawa, Norman Davies är nu klart, bra bok och väldigt lärorik, men vissa saker var jävligt störande, som att vissa fascistgrupperingar benämnde som de fascister de var tidigt i boken, men sen togs upp okommenterade bland en massa demokrater mm senare i boken. Med den lilla skillnaden att det var före resp efter kriget. Att stalinisterna var kräk vet väl alla, men att allt motstånd emot dem var från en mer human sida stämmer inte så bra med verkligheten. Det blev lite väl mycket politik i slutet på boken, men han nämnde iallafall ZSP(polska syndikalister under andra världskriget rester av den syndikalistiska fackföreningen ZZZ som hade över 100 000 medlemmar i slutet av 30-talet.) dock kunde de ha nämnts lite mer då en del mindre grupperingar fick mer uppmärksammhet.

Nu ska det läsas lite mer skönlitteratur ett tag tror jag.
Har börjat lite lätt med en biografi över Hans Lidman,
Hans Lidman - Norrlandsfiskaren

Överhuvudtaget så har väl inte naturskildringar varit så hett bland litteraturkritiker och sådant de senaste 30 åren, men jag gillar en hel del och Lidman har jag läst sen barnsben.
Även lite PD James och HP Lovecraft har slunkit ner. Liksom den väldigt bra boken Flugfällan, Sjöberg, som trixaren rekommenderade.
Men boken jag ser framemot att börja med är Vi faller - Pär Östling, mest för att han är gammal Fältbiolog. Så min skeptisism mot modern nordisk litteratur har väl släppt en del. Men jag hatar fortfarande språkonanister, har man inget att säga så ska man hålla käften. Linda Skugge - Björn Ranelid beefen var helt fantastisk, vilken win-win situation, de kanske två största nollorna inom svensk litteratur ryker ihop.

3 comments:

lisa said...

Åh. Tänk att vara med i en fackförening som heter ZZZ. Coolt.

Du är så seriös med ditt läsande. Imponerande på ett sätt, men jag står fast vid mina språkonanister och i min ståndpunkt att klassiker är tråkigt. Men jag gillar inte Skugge eller Ranelid. Det kan jag gå med på.

Per said...

Vart har jag nämnt något om klassiker?
Iofs så har du fel där, tex så borde Voltaires Candide få dig på andra tankar.

johanna said...

Jag vill vara med i en fackförening som heter ZZtop där alla har långa röda skägg, solbrillor och spelar elgitarr.

http://www.zztop.com/zznetmaster/